Wednesday, February 1, 2012

pencarian buku baru

sejak akhir-akhir ni, aku rajin lah juga menggodek goodreads [link]. kepada sesiapa yang tak pernah godek goodreads ni, bolehlah pergi sign up untuk ada akaun anda sendiri. kat sana ada banyak benefit untuk sesiapa yang boleh digelar sebagai ulat buku. antaranya, boleh lihat recommendation, review buku, dan juga boleh cari kawan! kat sana korang boleh kasi rating buku-buku yang korang pernah baca dan boleh kongsi review dengan ahli-ahli yang lain. terima kasih luciper sebab war-warkan tentang goodreads.

goodreads juga tempat yang ideal untuk kita godek sebelum kita pergi beli buku yang kita cari tu untuk mengelakkan sesalan dan pembaziran wang. kita boleh komen review orang juga. boleh berdebat tentang ideologi penulis buku tu dan sebagainya. aku pun boleh dikira baru jugalah ada akaun goodreads ni, dan selalu jugalah aku baca komen orang. aku tak pernah pula lagi komen. hehe.

cakap pasal passion aku tentang buku, memang aku suka baca buku. dulu masa sekolah rendah selalu aku akan mengambil peluang bila ada pertandingan nilam. sekolah menengah slow sikit. ya, disebabkan masa dan tanggungjawab dan duit, aku ketepikan jugalah hobi ni. dulu-dulu masa di zaman foundation, selalu aku pergi shopping buku. yelah, duit banyak, masa pun banyak. tapi semenjak dah bermaharajalela dengan projek archi ni, aku tinggalkan.

kalau nak tanya jenis buku apa yang aku suka baca, dulu aku suka baca novel english yang ke arah perempuan (macam chic lit), motivational dan jenis antologi. baru-baru ni semenjak terdedah dengan dunia penulisan bebas ni, aku lihat buku dari sudut yang lain. aku mengenali penulis-penulis indie, yang karyanya lebih terbuka dan bebas. menarik sebenarnya kumpulan penulis sebegini. selalunya buku macam ni bolehlah cari dekat frinjan, urbanscape, atau pesta2 buku. jarang nak jumpa dekat kedai buku. boleh dikatakan sekarang aku menjadi lebih cenderung untuk menghargai dan membaca karya dari local author. terima kasih encik psychopath sebab ajar saya pilih buku. ehe.

tempohari dalam entri blog lepas [link], kalau perhati kat bawah ruangan komen tu ada conversation aku dengan luciper. luciper ada bagi cadangan  buku-buku yang mungkin menarik untuk aku baca. pertama kalinya aku dengar Gerakbudaya.com [link] dan GB ni bolehlah dikatakan publisher atau distributer buku-buku yang berkisar politik, ekonomi, sejarah, budaya, dan macam-macam lagi. boleh lawati facebook group gerakbudaya [link] untuk mengetahui perkembangan buku baru atau nak request apa-apa buku.

jadi, dengan ini saya mahu mengumumkan bahawa saya eager untuk mencari buku-buku di bawah.
(nampaknya hobi yang lama ditinggalkan seperti bertandang semula!)






semoga dengan izin Allah maka aku akan mendapatkan buku-buku di atas. Insya-Allah. mungkin dengan membaca aku boleh tingkatkan prestasi matapelajaran Bahasa Melayu Kerjaya yang bakal aku ambil semester depan. huehue. sesiapa nak cadangkan aku apa-apa bulu yang menarik, silalah berbuat demikian. aku amat menghargai komen dan cadangan korang dan yang pasti aku mesti akan looking forward untuk buku yang korang cadangkan tu. :)



.

1 comment:

  1. aida! ndia da tuka blog address http://plainbutterpaper.blogspot.com/ hehhe =)

    ReplyDelete