Monday, March 28, 2011

masa dah tamat. stop.

aku naik tren, perjalanan dari rumah ke kampus kalau naik public transport memang boleh ambil masa dua tiga jam, yang padahal kalau naik kereta tak sampai pun sejam. huh. so bila kita naik public transport ni, memang macam2 lah ragam yang boleh ditontonkan dan dianalisa dalam kepala otak masing2 mengikut rasionalnya. bila aku tengok mereka2 semua tu, aku terus berkata dalam hati,

"emm....masa untuk giliran aku dah tamat...."

YA. bila kau dah meningkat dewasa, secara tak langsung fikiran kau akan matang dari yang sebelumnya. ada orang cepat, ada orang lambat. sedikit demi sedikit kau akan buka mata luas2 dan tengok dunia ni dari kacamara yang sebenarnya. yang realiti. aku juga masih mencari kebenaran.dan dalam on the way nak cari jalan benar tu, aku lihat banyak contoh2 disekeliling aku yang memberi pengajaran pada aku sendiri. 

sebagai contoh:pada awalnya cinta itu manis tapi cinta manis tu boleh bertukar kepada pahit. sampai satu tahap, kau akan sedar semua tu takkan kemana pun. bila kau bercinta bagai nak rak pun, satu hari nanti kau tetap akan kahwin juga. aku tahu, memang best bercinta, orang kata mengenal hati budi masing2 tapi bila kau dah bosan satu hari nanti, or bila kau dah basi nanti, tak mustahil cinta boleh jadi pahit. kau pun menyesal, tapi kau tak boleh nak patah balik sebab semua dah terlambat. fikirkan dosa semua tu lagilah kau nak meraung. better not to deal with others feeling until you really prepared for it, or then you will regret.

"yalah. dalam tren peluk2, pegang2, manja2... eleh, nanti bila kau dah benci nanti, taik yang dulu kau puja wangi nak mampus tu konfem tukar jadi bau paling busuk dalam dunia ni. tunjukkanlah kat semua orang kau bahagia..."

huh. memang mendidih gak tengok orang camtu. tengok lagak gaya pun baru belasan tahun. entahlah, masa muda2 kita bukan fikir sangat side effect dia pun. tau nak seronok je. nak tahu? "nak tahu perangai anak2 kita bila dah besar nanti? cerminlah diri anda masa anda berusia 18 tahun." (masa tu ada penceramah bagitahu masa ceramah maulidur rasul)

dengar ayat tu, aku terus terpaku. sebab aku pun bukan baik sangat masa 18 tahun tu. cuba bayangkan, kalau perangai kita sekarang pun mcm iblis, macam mana dengan perangai anak2 kita nanti? lagi 20 tahun, agaknya apa yang akan jadi pada anak2 kita? adakah lebih super iblis dari kita?

memikirkan soal ni buat aku rasa takut pula nak ada anak. cuba bayangkan kalau anak2 kau pegi dating pastu pegi pegang2 tangan dgn pakwe dia(kalau anak kau perempuanlah), takpun anak kau kata nak pegi tuition tapi sebenarnya dia ponteng n pegi tengok wayang dengan kawan2 dia. huh. takpun anak kau jadi gay. rasa menyesal beranakkan dia. kalau tahu dari kecik2 lagi dipicit-picitkan idung tu.

berbalik pada tajuk asal. betullah, masa aku dah tamat untuk permainan macam ni. aku kata macam ni sebab aku dah nampak jalan yang benar tu. aku dah nampak kesannya. berhentilah melakukan sesuatu yang mencetuskan dosa. jangan cari jalan kearah tu. tamatkan semua permainan perasaan yang takkan mengundang apa2 hasil yang baik pun.

dan kalau kau nak sangat bercinta bagai tu, haha, kahwin je la terus. ada berani?

No comments:

Post a Comment