Saturday, July 16, 2011

kenapa aku memilih kamu

wahai kamu,
sebenarnya tiada sebab-sebab tertentu yang memaksa aku berfikir untuk menulis ini. akan tetapi lantaran hati yang terlampau rindu padamu, lalu aku coretkan sesuatu agar hati tak bisa luka dimamah masa.

kamu, entah mengapa aku memilihmu. satu sebab yang pasti, aku mahu kamu menjadi imamku dan imam anak-anakku nanti. aku percaya kamu boleh aku jadikan pendamping hidup, agar aku tidak tersasar dari landasannya. aku percaya...

kamu akan menggerakkan aku, tatkala aku hanyut dalam tidur;
kamu akan sedarkan aku, tatkala aku leka dibuai dunia;
kamu akan menjaga aku, tatkala aku sakit keperitan;
kamu akan tersenyum melihatku, tatkala aku dicuit bahagia.

aku tahu kamu takkan mampu beri sepenuh kebahagiaan seluruh hidupku. hakikatnya, diri ini mahu disayangi. didampingi oleh lelaki sepertimu kerana aku lemah. kamu juga tahu bagaimana goyahnya imanku. bukan mudah untuk aku mengawal diri dari kamu. justeru aku dan kamu memilih jalan ini; yakni jalan yang memisahkan jasad, akan tetapi nadi sentiasa ingin berdegup keranamu. aku percaya kelak jua kita akan bertemu semula, disatukan dengan izin-Nya. jika kamu bukan orangnya, aku pasti Tuhan itu telah meletakkan keadaan aku pada yang adil-Nya. mungkin aku tidak setaraf kamu. lalu kamu diganti. dan aku akan pasrah.

dan yang pasti, aku akan tetap menunggumu, tetapi bila tiba suatu saat yang memaksaku memilih jalan lain, aku akan cuba lupakanmu. barangkali itulah kesakitan paling perit yang mungkin terasa jika benar-benar terjadi.

benar aku sayang kamu. izinkan aku berkata aku sesungguhnya banyak menyimpan angan tentang kita. tidak perlu kamu tahu apa anganku itu. cuma satu yang aku harap, moga angan itu tidak memakan diriku andai diri tidak dapat memilikimu.

sesungguhnya hati rindu ini tak mampu mencapaimu. aku sedih. maafkan aku.
namun dicelah hati aku tetap mengharap kamu juga merasa sepertiku.

No comments:

Post a Comment