Sunday, June 5, 2011

satu pengertian

cerita ni pernah aku postkan untuk ZineSatuMalam. akibat daripada tajuk 'Sahabat' kurang mendapat sambutan, maka aku letak dalam ni aje lah. :)

#truestory


"anis, aku tak tahan ni..."

"kenapa nesa? kau pening kepala ke? nak aku belikan ubat? kejap eh. nanti aku balik dari kiosk aku urutkan kepala kau eh. tunggu tau. sabar..."

"thanks anis...."

nesa hanya memandang dinding dengan seribu telahan tentang penyakitnya. dia masih tidak faham, apa sebenarnya penyakit yang dihidapinya sedangkan semalam dia cuma makan ayam barbeku ketika bercuti di pantai Tanjung Bidara. barangkali ayam tidak cukup masak.

anis pulang dari kiosk. dia menghulurkan panadol, air mineral dan ubat pil chi tek aun.

"aku rasa lah, kau keracunan ni. mungkin juga kau ni mabuk laut. kesian kau... mari sini, aku urutkan kepala kau. mungkin nanti lega sedikit," kata anis sambil menghulurkan minyak cap kapak kepada nesa.

nesa bingkas bangun. dia merasa perutnya terlalu sakit dan memulas. "anis, aku dah tak tahan ni....."

nesa terus berlari ke arah tandas asramanya. nesa menangis kesakitan. sudahlah pula tandas jauh, terpaksa dia berlari laju-laju. yalah. nanti terberak dalam seluar pula...

tetapi, nyata telahan nesa itu menjadi kenyataan. dia cirit birit. tak sampai ke tandas lagi najisnya berciciran sepanjang koridor. alangkah malunya dia. dalam tandas dia menangis lagi. dia malu untuk keluar. tetapi tiba-tiba terdengar suara anis.

"nesa, kau ok ke? weh, kau cirit eh... aku rasa lebih baik kau pergi hospital sebab aku rasa ni bukan kali pertama kau cirit birit. tak apa, nanti aku tolong panggilkan felo," kedengaran sayup2 suara anis dari luar.

keluar sahaja dari tandas, nesa sedang melihat anis sedang mengemop lantai koridor asrama. bayangkanlah betapa banyaknya najis yang tercicir ketika nesa berlari tadi. dua tiga kali anis mop. nesa menangis. dia terlalu terharu. dia tidak menyangka anis akan lakukan kerja-kerja sebegitu untuknya. buat apalah dia bersusah payah bersihkan semua itu. padahal boleh saja anis panggil makcik tukang cuci.

ketika dalam perjalanan ke hospital bersama felo, nesa bertanya kepada anis.

"anis, kenapa kau susah-susah mop tadi, aku seganlah. kesian kat kau penat..."

anis seraya berkata separa berbisik, "iya lah. takkan lah aku nak orang lain yang tolong bersihkan. kau kan kawan aku. aku tak nak nanti orang lain yang bersihkan tu tanya siapa yang buat kotor ni. aku tak mahu kau malu. itu je, nesa..."


inilah pengertian sahabat baginya.

3 comments: