Wednesday, June 15, 2011

aku, kau dan facebook

aku boleh jamin dan berani untuk katakan, 90% dari golongan belia mempunyai facebook. malah kanak-kanak juga tidak terkecuali. pada dasarnya, facebook adalah "social networking" di mana penggunanya dapat berinteraksi antara satu dengan yang lain melalui dunia maya. pada satu tahap, kita tak dapat nafikan kepentingan facebook itu sendiri walaupun penggunaan yang berlebihan dikhuatiri boleh menyebabkan kelalaian dan mengurangkan prestasi kerja.

hari ini aku nak ceritakan tentang facebook dan pengalaman aku menggunakannya. aku mula mendaftar akaun facebook atas pujukan seorang rakan pada november 2008. ketika itu aku sangatlah teruja sehinggakan sanggup melanggan perkhidmatan internet di telefon bimbit demi menyenangkan aku untuk mengakses facebook. ya. katakan aku jakun. sebab ketika itu aku tidak punya sebarang komputer riba lagi. hanya telefon bimbitlah alat elektronik yang aku miliki.

pada tahun pertama dan kedua menggunakan facebook, aku begitu teruja mencari kawan-kawan lama yang berada di setiap sekolah yang pernah aku bertapak pada suatu masa dahulu. aku berjaya jumpa mereka. ya. itu sangat menyeronokkan. dan perkara paling seronok tentang facebook pada dua tahun pertama itu adalah sebab aku dapat lihat apa yang kawan-kawan lain tulis pada status mereka. dan aku juga dapat tahu cerita-cerita mereka. ya. tetapi percayalah. aku kurang gemar "stalk" gambar orang lain.

lain pula setelah aku memiliki komputer riba. facebook bagaikan makanan harian. setiap hari aku buka untuk mendapatkan maklumat. bukan lagi untuk mengetahui cerita orang lain tetapi hanya untuk mengetahui perkembangan dunia semasa dan hal setempat. aku suka komen status dan pautan. sebagai contoh, kami sebagai pelajar menggunakan facebook group untuk menghebahkan tentang kelas, tugasan, info dan lain-lain. malah untuk mengundi calon menjadi ketua batch juga dilaksanakan melalui facebook. aku selalunya akan membaca pautan yang dikongsi oleh rakan-rakan. 

aku punya penggunaan facebook dalam pie chart


pengalaman

pada satu ketika masa, aku gunakan gambar profil yang bukan memaparkan wajah aku. ketika itu aku tidak lagi sepopular sekarang. (jika mahu dibandingkan la. dan aku memang tak popular pun. sebab aku bukan artis.) aku mula menukar gambar profil dengan gambar sebenar sejak tahun lepas. ya. ketika inilah ramai lelaki-lelaki yang tidak dikenali muncul dan ingin menjadi rakan. mulanya teruja, tetapi teruja itu bertukar menjadi annoying. dan aku pun remove sahaja mereka itu. ya, dan pada masa itu jugalah bilangan kawan mencanak-canak naik. dari 300+ sehingga 700+. akan tetapi, ramai juga kawan-kawan lama yang add. barangkali setelah mereka mengenali dan mengingati aku dengan melihat gambar sebenar.

facebook semakin merapu di mata aku. ya. kebelakangan ini, kelihatan banyak tulisan-tulisan biru diwujudkan. kebanyakkan tulisan itu adalah tagline daripada artis-artis mahupun daripada movie yang popular dan barangkali juga daripada kata-kata pelawak. spam juga banyak disebarkan di facebook.

ini pandangan konservatif aku sahaja. setelah aku mempunyai komputer riba, aku tentunya ada banyak peluang untuk membaca melalui tulisan blog mahupun akhbar online. dan aku juga mula menyuarakan pendapat aku melalui status facebook. ya, itu hanyalah pendapat, dan aku sentiasa membuka kepada sesiapa untuk berkongsi apa sahaja yang mereka mahu suarakan. aku amat menghargai setiap tinta yang kalian tuliskan. tetapi aku dapati bahawa ada yang lebih suka mengutuk pandangan aku di belakang. mengapa tidak berani katakan terus terang sahaja jika tidak bersetuju? facebook juga sudah menjadi tempat kutukan dan penganjingan beramai-ramai. kata-kata kesat dihamburkan. tahukah anda kata-kata anda itu menggambarkan peribadi diri? jangan dibuka keaiban diri sendiri di khalayak. memalukan.

status seperti kentut, berak dan sebagainya tidak perlulah diberitahu kepada orang ramai. kadangkala ada juga pasangan couple yang asyik menukar gambar dan status yang memuji-muji pasangan. semua orang pasti bosan dan meluat. kadangkala kita tidak perlu menghebahkan setiap perbuatan kita. ada perkara yang patut dirahsiakan. jika ditegur, mesti ada seorang dua yang melatah, "ni facebook aku, ikut suka aku la nak buat apa. kau sibuk apa hal?" aku tahu itu facebook kau. sungguh cepat kau melenting ya?

alangkah bagusnya jika facebook digunakan dengan cara yang berhemah dan menjadi medium untuk menyampaikan maklumat berguna. menjadi tempat untuk berdakwah, sumber berita terkini dan menyampaikan isu-isu semasa. facebook juga boleh menjadi medan perdebatan maya. maksud di sini adalah perdebatan yang sihat. alangkah baiknya jika pengguna facebook sedar akan hakikat hidup di dunia ini dan berpijak di bumi yang nyata. terimalah kritikan dengan mendalami pemikiran. bukan hanya menggunakan facebook dengan hanya tujuan tidak berfaedah seperti mengorat perempuan, bergaduh dan sebagainya.

dan kata akhir, gunakanlah facebook itu sebaik-baiknya atau facebook akan menjadi tempat pengumpulan sampah sarap suatu hari nanti.


No comments:

Post a Comment